APOR 15 Aralık 2016 toplantımızdan...
Söz Onlarda: Özel Eğitim ve Rehabilitasyon Merkezinde Tedavi Gören SP'li Çocuklar Bize Ne Diyor?
Arzu AYDOĞAN*, Yasemin KÜÇÜKER**, Birgül ÖZKAN***, Cemil YILDIZ*
*Gülhane Eğitim ve Araştırma Hastanesi Ortopedi ve Travmatoloji Kliniği
**Yeni Kurtuluş Özel Eğitim ve Rehabilitasyon Merkezi
***Yıldırım Beyazıt Üniversitesi Sağlık Bilimleri Fakültesi
Giriş: Serebral Palsi (SP), çocukluk çağında en sık görülen nörolojik hastalıklardan birisidir. SP'li çocuklar spastik paralizi, kognitif işlevlerde bozukluk, kronik ağrı, konuşma ve görsel alanlarda bozukluk, gastrointestinal ve beslenme bozukluğu gibi birçok rahatsızlığı da birlikte yaşamaktadırlar. Bu nedenle de sağlıklı çocuklara kıyasla uzun süreli bakıma ihtiyaç duymaktadırlar. Özel eğitim, ortalama öğrenci özelliklerinden önemli ölçüde farklılaşan öğrencilere sağlanan, bireysel olarak planlanmış ve bireyin bağımsız yaşama olasılığını en üst düzeye çıkarmayı hedefleyen eğitim hizmetlerinin bütünü olarak tanımlanmaktadır. SP tanısı alan çocukların büyük bölümünün eğitimleri özel eğitim merkezlerinde gerçekleşmektedir. Amaç: SP’li çocukların yaşadıkları güçlükleri ve özel eğitim merkezlerinden beklentilerini ortaya koymaktır.
Yöntem: Bu araştırmanın çalışma grubunu özel eğitim ve rehabilitasyon merkezinde tedavi görmekte olan SP tanısı ile takip edilen 9-16 yaş aralığında bulunan ve mental retardasyonu olmayan çocuklar oluşturmuştur. Çalışmaya 12 çocuk dahil edilmiştir. Veriler Ocak - Mart 2016 tarihleri arasında, niteliksel olarak, derinlemesine yüz yüze görüşme yöntemi ile toplanmıştır. Çocuklarla yapılan görüşmelerde “Şu anki sağlık durumunu nasıl değerlendiriyorsun?” gibi araştırmanın amacına uygun genel sorularla başlanmış ve görüşmenin içeriğine göre çocuklara yönlendirici sorular iletilmiştir. Süresi 15-30 dakika arasında değişen görüşmeler, ses kayıt cihazı ile kayıt edilmiştir.
Bulgular: Katılımcıların %66,6’sı erkek olup ortama 13,25 yaşındadırlar. %66,6’sı ilköğretime diğerleri liseye gitmektedir. %58,3’ünün bakımı sadece anneye ait iken diğerlerini anne ve baba birlikte bakmaktadır. %58,3’ünde kuadriplejik SP olup çift taraflı etkilenme mevcuttur. SP’li çocukların %66’sı şu anki sağlık durumunu iyi olarak değerlendirmiştir. Günlük yaşantılarında en çok okuldaki arkadaşlarının davranışlarından rahatsız olduklarını belirtmişlerdir (%50). Aynı zamanda ulaşım güçlüklerinden, fiziki ortamlardaki yetersizliklerden dolayı sıkıntı yaşadıklarını belirtmişlerdir (%25). Özel Eğitim ve rehabilitasyon merkezine yönelik olarak büyük çoğunluğu merkezden memnun olduğunu (%91,6) ve özel eğitim almaya başladıktan sonra olumlu yönde düzelme yaşadıklarını belirtmişlerdir (%75). En çok yapmak isteyip de yapamadıkları şeyleri tenis oynamak, hızlı koşabilmek, hentbol oynamak, araba kullanabilmek, normal çocuklar gibi olabilmek, gezmek-dolaşmak, başka çocuklara yardım edebilmek ve annelerine yük olmamak şeklinde cevaplandırmışlardır.
Çıkarımlar: SP’li çocukların yaşadıkları güçlükleri ortaya koymak amacıyla yapılan bu çalışmada çocukların en büyük güçlüğü sosyal ortamda yaşadıkları ve en fazla arkadaşlarının ve öğretmenlerinin olumsuz davranışlarından etkilendikleri ortaya çıkmıştır. Buna yönelik olarak özellikle okullarda SP’li bireyleri farkındalık çalışmaları yapılarak toplumun bilinçlenmesi sağlanmalıdır. SP’li bireylerin özel eğitimden büyük oranda fayda gördükleri tespit edilmiştir. SP’li çocukların özel eğitim konusunda da desteklenmeleri gerektiği değerlendirilmektedir.
Söz Onlarda: ÖEM'de Tedavi Gören SP'li Çocuklar Bize Ne Diyor? (15 Aralık 2016)
Eklenme: 7 yıl 3 ay önce
Güncellenme:
7 yıl 3 ay önce
Eklenmiş herhangi bir yorum bulunmamaktadır.
İlk yorum yapan siz olun!